Sunday, December 6, 2009

i'm loser

aku da hilang bestbuddy aku yang aku kenal since aku masuk belaja nih..

sigh..gua tak salahkan sapa sapa keliling gua cume gua salahkan diri sendiri..mungkin gua agak tak berape nak center otak gua dan memang gua selalu ingatkan dalan diri gua yang setiap ape yg terjadi itu adalah salah gua....

gua just wish a very goodluck pada die and harap die dapat yang terbaek dalam hidup...


ape ape pun...
perjalanan gua jauh lagi...
banyak yang gua kene pikir and gua kene siap-siap nak hadapi ape lagi yang nak datang dalam hidup gua...

nota kaki:

"it enuff for me to make the person dat i adore happy
even she or he are not for me..".

Wednesday, December 2, 2009

apebende pun aku tak tahu

aku da pikir banyak da sekarang..rase serabut alam ade jugak la..pemende yang aku pikir pun aku tab berape nak pasti..

yang pasti aku da kurang yakin diri sekarang..

aku tak larat nak kejar mase mase da..aku nak duduk and terus berpikir...mungkin itu sesuai untuk aku..

aku nak tukar diri aku..aku nak lari dari semua..tapi aku tak mampu..rase cam bangang sikit pun ade gak..bile pikir balek cam x leh blah gak ape aku nak buat..

tapi ape aku nak buat..cume aku rase kosong aje....ntah ape aku tulis pun cam meraban aje..fuckk all dis...

Wednesday, November 25, 2009

kawan gua hepi!gua suke!

gua tengah tengah ym tetibe gua dapat berite yang agak menarek bagi gua nak kongsi ngan kawan kawan gua.....

kawan sekola gua da berbunga di hati....rupenyer setahun...damn god gua baru tahu..mungkin gua yang tak uptodate..

gua dari meja editor tulis tulisan mengucapkan tahniah belated pade beliau diatas ke "happy"an beliau mengharungi dunia berdua dua an ini....=)

kepada yang berkenaan(terpakse di edit name atas pemintaan tuan badan)....selamat berbahagia(in advance ayat sebelum kawen)

p/s:gua bile lagi..sigh..

Tuesday, November 24, 2009


btw..

gua da taknak posting meleleh da pasnih..
cam bodo pun ade bile bace balek..
hahaha...

tak berape nak angkat tahu

gua tak berape reti nak tulis menulis nih...tangan pun da berkarat plus otak tak berape nak tajam semenjak due menjak nih

aku tak tahu ape aku buat sekarang nih..tungang langgang aje aku rase..tapi cam bese aku tak angkat peduli pun sume tuh...dan gua tak angkat tahu gak sape sape nak betray aku atau tinggalkan aku dikale susah(ayat cam pompuan dalm typical blog..tpi sedap gak gune ayat nih)..

ape ape pun....gua hepi gua kat ipoh..bandar gua yang lame tak di jengah..

gua ade banyak nak tulis..tpi nnti gua sambung...gua lapo nak mampus...
paper pun
peace!!

pe mende ntah hibernasi nih

welcome back!!!!

aku dah hibernasi 6 bulan lebih dari dunie nih......

naek turun atas bawah kiri kanan.

org baru org lame selisih berganti dalam hidupan harian aku

and da best is..i met lotza wonderfull people in ma life...

well,
da xlarat nak hibernasi so i will continue my post...

sowi for the long hibernation..dem largh..
ayat poyo gile gaban
=p

Monday, May 11, 2009

atas dan bawah

naek dan turun..

sekejap merase kemanisan..sekejap menelan kepahitan

bila menoleh kebelakang mengukir senyuman..dan plaing kehadapan segalanya hilang..malang berubah..

di hati emncari-cari..sesutu yang tidak pasti..hilang pergi menyepi..

seperti berlari dan terhenti ditahan dinding..

apakah kemanisan dilupakan sebegitu cept..

tapi hati mempunyai seribu erti..

terpulang pade diri mengerti segala yang terjadi..

jujur dari hati...

Thursday, May 7, 2009

Saturday, March 28, 2009

ini kehidupan

kadang-kadang bila menulis blog..orang akan mula kate kite nih psyco atau pun anti sosial atau pun kurang attention..

aku tak pasti semua itu...
seperti hidup..tika perlu menumpukan sesuatu..sesuatu yang tidak perlu mengambil bahagian..punah segalanya...

ini lumrah hidup...mahu tidak..terima seadanya,,

tetapi tidka bermaksud bila terima meratapi nasib malang semata..

keterimaan itu akan lebih bermakna degan menyesuaikan dengan kepuasan diri..

mungkin seperti gila tulisan aku,,tetapi yang penting itu adalah hakikat..

tiada yang mudah hidup ini....

yang menjadi mudha bila kita melakukan tindakan yang membuatkan kita berasa mudah..

itu hidup..

aku bukan ahli falsafah..apatah lagi ustaz yang bangga dengan ilmu di dada..hingga kebanggan dan takbur menimbus ilmu itu...

sehingga melahirkan jurang perbedaan yang lama lama membezakan sesama manusia..

adakah aku kembali ke zaman renaisance atau pun ini adalah tingkah laku manusia yang mengulangi dunia kembali..

aku ingin manusia hidup tidak ada yang memandang rendah atau tinggi terhadap manusia lain..

yang ada hanya hormat dan menghormati..

bukan kerna dia putih,hitam,sepet atau rambut perang..kita terdetik dan bermain degan ayat-ayat bangsa dan nista...

manusia adalah sama yang tinggi adalah agamanya...

hitam,putih kelabu,kuning..kita adalah manusia..dari tuhan yang sama..

jadilah manusia yang damai dan bersama seperti saudara...

Sunday, March 1, 2009

street

jalan satu jalan dua jalan tiga




jalan mane kene ikot??

Friday, February 27, 2009

still grow...still remember..

aku bersiar siar kat ym tertengok blog classmate aku mase mtrix dulu then bace..tgk satu posting nih ber tarikh

{ March 15, 2007 @ 7:01 pm } · { Uncategorized }

nearly 2 years oh!...bwat notalgia berulang...

nih nukilan arda untuk bebudak f5p7 7th batch...sebenarnya da lam die tulis tapi aku baru perasan..dak2 f5p7..enoy it..



Kehadapan En.Ibrahim Bin Rashed…Apa khabar?Saya harap cikgu dalam keadaan sihat selalu hendaknya….Sudah 20 tahun lamanya kita tidak bertemu atas alasan kesibukan tugas masing-masing….akhirnya dapat juga peluang ini untuk saya mangutuskan warkah yang tidak seberapanya ini. Sebenarnya sebelum saya mula menulis warkah ini, Yang Berhormat Datuk Zulhelmi dan Toh Puan Seri Fadzilah telah bertandang ke rumah saya.Y.B Datuk zul sekarang ini telah dibri amanah memegang jawatan sebagai speaker Dewan Rakyat. Ya lah….disebabkan kredibilitinya dulu yang menyandang ketua praktikum F5P7. Manakala Toh Puan Seri Fadzilah pula telah berkahwin dengan dengan seorang ‘Tun’ dan turut terlibat secara aktif dalam pengusahaan buah limau kecil yang comel….

Oh…tidak lupa juga Ila yang telah menubuhkan sebuah syarikat produksi Telletubas…hehe….mereka telah menerbitkan cerita untuk kanak-kanak spastic dan plastic.walaupun begitu mereka telah berjaya menormalkan ramai kanak-kanak dengan bantuan Dr.Emilia. Sebenarnya Dr.Emilia telah membuka sebuah klinik spastik dengan usahasama Dr.Apek. Dr. Apek walaubagaimanapun baru-baru ini telah mendapat tugas yang berat dimana dia harus mengajar kanak-kanak

Zimbabwe

mata pelajaran Matematik (QS016) Beliau harus berangkat ke

Zimbabwe

bulan hadapan.Untuk ke

sana

beliau telah menumpang pesawat persendirian milik sepenuhnya saudara Arizuwan. Saudara Arizuwan dengan baik hatinya telah menawarkan diri untuk menjadi pilot kerana beliau juga baru mendapat lesen terbang.

Ha..manakala dengar khabar, Lisa telah membuka sebuah kedai ‘Lisa & Cat’ oleh kerana kecintaannya yang mendalam terhadap makkhluk Allah itu.Sekarang Lisa telah menyewa sebuah lot kedai di bangunan milik saudara Mat Pet. Mat Pet sekarang telah menjadi orang kaya dengan hasil kutipan kedai-kedai yang disewa.

Ada

dengar baru-baru ini krisis kewangan yang teruk yang telah melanda Negara kita? Untuk pengetahuan, Datuk Faris dengan dibantu Datuk Yana telah dengan terrernya mensetelkan krisis ni…Maklumlah….pengalaman menjadi bendahari kita dulu telah dijadikan panduan yang berguna untuk membantu Negara. Datuk Awaa pula sekarang ini telah menjadi Menteri Besar Kelantan. Beliau merupakan wanita pertama menjawat jawatan tersebut.Hanif pula telah menjadi seorang artis yang serba boleh…beliau berjaya mengalahkan populariti Mawi satu ketika dahulu.Beliau turut menyumbang bakat lakonan beliau dalam pelbagai filem Hindi,Bollywood,Hollywood dan Malaywood….Pernah dengar jenayah pencerobohan sistem maklumat polis tahun lalu? Ha…Saudara Malik telah berjaya membantu menangkap penjenayah terbabit dengan dibantu Saudara Ammar yang terrer bab-bab computer ni…

Filem seram yang bertajuk ‘Gelakku Tawamu Jua’ adalah karya terbaik yang pernah dihasilkan oleh Syaz sebagai pengarah. Beliau juga tanpa ragu-ragu telah menyumbangkan gelaknya yang unik itu dalam salah satu babak.Filem ini telah memenangi Oscar Award baru-baru ini.Tidak ketinggalan Farah dan Hana pula telah membuka sebuah gedung ‘Majalah & Komik’ yang terkenal di rantau ini. Hasil koleksi mereka dan pengalaman yang ada telah digunakan sepenuhnya.Maklumlah….mereka nie memang suka dengan komik dan majalah ni.

Datuk Seri Bosto dan Datuk Paduka Naim pula telah mengadakan usaha sama membuka sebuah hutan simpan untuk Orang Utan yang kian pupus.Atas kecintaan yang memdalam terhadap orang utan,mereka telah meminta bantuan Ir.Erina untuk mereka bentuk prasarana yang berkenaan. Erina juga telah diberi tugas untuk merekabentuk Kapal Angkasa

Malaysia

yang pertama. Imah dan Kimi pula telah menjadi antara angkasawan

Malaysia

yang pertama yang akan mengikuti misi

Malaysia

ke bulan.

Agen perisik 007 pula telah mengambil En Muiz Bond sebagai salah seorang anggota perisik mereka. Atas keberaniaan dan kepetahan berbicara beliau telah dipilih menyiasat tentang kepupusan ikan paus di Lautan Pasifik dan akan dibawa ke

Medan

. Lin pula telah dilantik menjadi Setiausaha sulit 007 atas pengalaman yang meluas dalam bidang kesetiausahaan.Diyana pula telah menjadi pensyarah terkenal apabila telah berjaya mengajar sekumpulan orang-orang tua tentang Ilmu Matematik Tambahan. Kira terrer tu….Saudari Adawiah pula yang telah bekerja sebagai wartawan sensasi di Shock TV telah diberi tugas untuk membuat liputan tentang kejayaan-kejayaan bekas ahli F5P7 7th Generation, Kolej Matrikulasi Pulau Pinang.

(p/s: warkah ini hanyalah sekadar rekaan semata-mata, untuk mengenangi memori kita bersama)

Wednesday, February 25, 2009

Itu dan ini

...........................blaja.........................study............................menelaah......
..............buku...........................nota...................dictionary.................
...blaja...............buku...............kelas.................makmal................exam.....





ADAKAH ITU SAJA HIDUP???

kita dan ketenangan

saat menikam saat..saat itu pula menikam saat di depan yta..dan akhirnya saat saat ini bertukar pada minit..dan minit yg mempunyai ramai pengikut dari puak2 saat bertembung sesame minit dan meghasilkan jam..jam yang memepunyai 24 fahaman terus terusan menghimpit satu sama laen dan himpitan ini menghasilkan satu hari yang sempurna dan tidak ada cacat cela walaupun sedikit..tidak pernah didalam satu masa pernah di awal atau ditambah isinya..yang merasa kekurangan dan kelebihan itu adalah pada mereka yang mengerti dan mengenali puak puak yang di panggil masa ini...

tikam menikam,ikut pengikut puak berpuak..adalah warna dalam dunia ini...kadang kala kita terfikir..kenapa pelru ada itu dan ini di dalam dunia...tetapi warna dunia akan pudar jika ada orang yang beserban putih dan berjubah putih sentiasa.yang berparang dan bersenjata tentu merasa kegusaran jika sentiasa bermimpikan senjata.nah,ini aturan.baik buruk itu adalah diri kita.memilih samaada berserban putih atau berjilbab juga kita.jika mahukan botol-botol mahal berisi air pening kepala juga adalah kita.mengapa kita selalu berfikir menyenangkan hati dengan besandarkan sesuatu pada mereka yang bukan bernama kita?..

itu tabiat manusia..itu dan ini sana dan sini...itu dinamakan manusia.kita adlaah manusia.yang memilih adalah kita.dalm pilihan tidak ada salah dan benarnya..


cuma yang ada...

pilihan itu di tangan kita...slah pilihan kita yang rebah...

pilihan ntuk hidup bukan satu dua atau tiga...tetapi berjuta pilihan...

yang penting pilihlah hidup yang menjamin kebahagian..

pilihan menetukan kita dimana

surga mahupun neraka
=)

Tuesday, February 24, 2009

PERAK DARUL RIDZUAN

Oleh YAB Dato’ Seri Ir. Nizar Jamaluddin, Menteri Besar Perak



Terlebih dahulu saya bermohon beribu kemaafan kerana lama meninggalkan saudara tanpa kemaskini halaman ini. Situasi semasa memerlukan saya sepenuh masa menangani beberapa permasalah akibat rampasan kuasa (coup d”etat) oleh UMNO BN pada 5 februari 2009.

Ini sejarah hitam bagi rakyat negeri Perak apabila dengan zalim dan rakusnya Timbalan Presiden UMNO, Najib Tun Razak mengadap DYMM Sultan Perak pada pagi 5 Feb. 2009 untuk merompak hak rakyat tersebut melalui pintu belakang.

Pada 2 Feb 2009 (Isnin) , saya mengadap DYMM Sultan Perak di Istana Kinta bagi mempersembahkan 2 pucuk salinan surat perletakan jawatan YB Jamaluddin(Behrang) dan YB Osman (Changkat Jering) bertarikh 30 Jan 2009, dan surat dari YDP Dewan (Speaker) YB Sivakumar kepada SPR memohon di laksanakan pilihanraya kecil kedua-dua DUN tersebut.

Ketika itu UMNO-BN di ketuai oleh Najib Tun Razak masih dalam proses memerangkap beberapa wakil rakyat PR khususnya YB Dato’ Nasaruddin (ADUN Bota yang telah menyeberangi ke PKR) pada 25 Jan 2009, dan ADUN Jelapang YB Hee Yit Fong.

Perhubungan dengan YB Jamaluddin dan YB Osman telah terputus mulai 26 Jan 2009. Keluarga dan orang terdekat termasuk ketua umum PKR, DSAI, juga gagal. Hanya setelah surat perletakan jawatan dikemukakan baharulah kedua mereka muncul bersama Najib Tun Razak. Semasa kemelut itu juga YB Dato Nasaruddin (BOTA) dilapurkan hilang dibawa oleh 2 orang ADUN UMNO yang kononya mereka diarah menjemput YB Dato Nasa bertemu Raja Muda. Dia akur dengan pelawaan palsu tersebut dan bersetuju bersama kedua-dua adun umno menaiki pacuan empat roda dan trus hilang entah kemana, khabarnya dilarikan kepada dakapan Najib Tun Razak.

Dilaporkan oleh isteri YB Dato’ Nasa, Datin UMI bahawa suaminya hilang mengikut dua orang adun umno pergi bertemu Raja Muda tetapi rupa-rupanya untuk dibelutkan oleh umno agar YB Dato’ Nasa kembali semula kepada umno-BN walaupun telah bersumpah dikhalayak ramai 10,000-15,000 orang pengundi Bota pada 30 Jan 2009 untuk tidak akan berganjak dan kembali kepada UMNO. Pertemuan YB Dato Nasa denga saya di pejabat MB pada 29 Jan 2009 bersama ahli-ahli exco dan pimpinan PKR Perak juga menjanjikan benda yang sama. Bila ditanya oleh warga media adakah YB Dato Nasa akan kembali kepada UMNO oleh kerana pertukaran Pengerusi Perhubungan UMNO negeri kepada Najib Tun Razak, namun jawab YB Dato Nasa, “Insya Allah, tidak”.

Ketika itu kedapatan YB Hee dari Jelapang juga turut lesap dan putus hubungan, sehingga YAB ketua Menteri Pulau Pinang selaku SU Agong DAP memberi amaran mana-mana ADUN DAP yang putus hubungan dalam tempoh 24 jam di kira telah meletak jawatan.

Ketika itu, keputusan SRP pula menafikan hak dan permohonan YB Speaker untuk diadakan PRK di Behrang dan CGKT Jering. Maka tiada pilihanraya kecil, ini pula atas desakan dan campur tangan UMNO BN mengarahkan pengerusi SPR yang baru dilantik (tetapi diberi amaran kerana bertanggungjawab tersungkurnya UMNO BN di KT ) untuk jangan diadakan PRK di Behrang dan Cgkt Jering. (Bertentangan dgn Perlembagaan Persekutuan 113). Untuk pengetahuan semua, SPR tidak boleh menolak mana-mana permohonan dari mana-mana Speaker di Malaysia untuk isytihar PRK apabila ada surat dari wakil rakyat tersebut yang meletak jawatan. Peranan SPR dalam Perlembagaan Malaysia hanyalah sebagai pelaksana sahaja dan bukanya pemutus untuk tolak atau meragukan mana-mana surat yang pada pandangan Speaker adalah sah.

Maka pada 4 Feb 2009, selaku MB serta ketua DUN, saya mengadap DYMM memohon perkenan agar dibubarkan DUN Perak untuk mengembalikan hak rakyat Perak membuat pilihanraya baru dan secara sahnya memilih kerajaan baru. DYMM Sultan menyatakan akan mengkaji dan menghubungi saya kemudian, saya akur. DYMM Tuanku mengucapkan kepada saya, “Innallaha maa Sobirin” (Sesungguhnya Allah bersama orang2 yang sabar) dengan senyuman sambil menggoyang-goyangkan kedua tangan Tuanku.

Kesokan harinya 5 Feb 2009, (khamis) jam 10.00 saya bersama-sama YAB PM Pak Lah berada di Bgn Serai merasmikan majlis mekanisasi pertanian penanaman padi seluas sekitar 200 ekar secara moden oleh Sime Darby. Namun keseluruhan berita telah digelapkan walaupun ada liputan media meluas. Jam 11.45 pagi saya menerima perintah DYMM Sultan untuk mengadap di Istana Kinta. Maka saya memohon laluan dari YAB PM dan terus menuju Istana . Sesampainya di Istana, DYMM Sultan telah sedia menanti bersama Penasihat Undang-undang, (LA).

Saya terus angkat sembah dan duduk (cukup luar biasa sebab yang biasa apabila dititah atau mohon mengadap, sayalah yang akan menunggu DYMM Sultan didalam bilik khas). DYMM menyatakan kepada saya:-

1. Kesemua 27 ADUN BN telah dipanggil mengadap dan setuju trus dengan BN

2. Adun Bota (YB dato Nasa) telah bersetuju kembali kepada UMNO-BN

3. Ketiga Adun Behrang, Cgkt jering dan Jelapang juga telah dipanggil mengadap dan bersetuju keluar PR dan menjadi ahli Bebas serta menyokong BN, menjadikan 31 orang. (28 +3)

4. Maka sekarang BN ada majoriti dan PR cuma ada 28 ADUN.

Saya sudah terlintas dihati yang sesuatu tak kena akan terjadi makanya ,
saya mohon mencelah dari DYMM Sultan dan mengambil masa sekitar 15 minit untuk mengutarakan hujah dan point berikut:-

i. Saya hanya memohon perkenan kebawah DYMM Tuanku untuk dibubarkan DUN Perak dalam hak dan kuasa yang dianugerahkan saya sebagai MB dan ketua DUN.

ii. Kembalikanlah hak rakyat untuk memilih kerajaan baru yang sah dan bermaruah.

iii. Saya mahu mendaulat dan memartabatkan institusi Istana sebagai institusi ulung dan teragung di kacamata rakyat.

iv. Bila DUN dibubarkan, rakyat akan lihat bahawa Tuanku cukup adil dan tidak menyebelahi mana-mana pihak sekali gus rakyat akan menjulang dan menghormati institusi Istana kerana mengembalikan hak rakyat untuk membuat pilihan semula. Ini Keadilan yang kita laung-laungkan.

v. Saya ajak DYMM Tuanku Sultan meredhai dan bersyukur di atas anugerah Ilahi dalam sambutan Jubli Perak dengan Allah SWT memanjangkan usia DYMM Tuanku hingga ke 82 tahun. Saya seru agar merealisasikan kesyukuran atas nikmat ini dengan mengembalikan hak rakyat serta pengampunan dari Allah SWT

vi. Saya nyatakan dengan jelas jika Tuanku bubarkan DUN, rakyat akan turut bersyukur dan berterima kasih tidak terhingga kepada Tuanku dan rakyat akan menjulang institusi Istana.

vii. Disebaliknya saya nyatakan bahawa jika hak rakyat ini tidak diberi (dengan tidak membubarkan DUN) maka dikhuatiri rakyat akan menghina dan hilang hormat kepada institusi di Raja dan Tuanku sendiri.

viii. Saya zahirkan kepada DYMM Tuanku dimanakah maruah kerajaan UMNO BN dengan mengambil 3 orang wakil rakyat (Jamaluddin, Kapt Osman dan Hee) sebagai penyokong mereka semata-mata hendakkan simple majoriti, yang mana 2 daripada mereka (Jamaluddin dan Osman) telah dituduh oleh pimpinan UMNO terdahulu dari itu sebagai mengambil rasuah meluluskan projek perumahan di Perak Tengah bernilai RM180juta dan menerima habuan serta sedekah seks (yang mana projek tersebut tidak wujud pun! Sengaja diada-adakan oleh pihak BPR pusat untuk mejatuhkan kerajaan PR). Kedua mereka akan menghadapi perbicaraan di mahkamah session Ipoh pada 10 Feb 2009. Saya juga katakan kepada DYMM Sultan seandainya pertuduhan ke atas mereka lekat, maka apa akan terjadi kepada kerajaan itu kelak. Dan jika pertuduhan itu digugurkan oleh mahkamah, sudah tentu rakyat jelata akan melihat sebagai campurtangan pihak Istana dan ini akan mencemarkan imej dan kedaulatan Istana.

ix. Saya beri maklum bahawa jika dibubarkan DUN Perak seluruh institusi Istana di Malaysia pasti akan mendapat penghormatan tertinggi dikacamata rakyat jelata dan masyarakat dunia dalam dan luar negeri akan turut menghormati DYMM Tuanku. Kekebalan dan kekuasaan diraja telah lama dirobek dan cuba dihapuskan oleh UMNO sewaktu dibawah pimpinan Tun Dr Mahathir. Semua institusi kesultanan di Malaysia akan mendapat imej baik dek keputusan bijak dan arif oleh Tuanku.

x. Saya sebut secara verbatim kata-kata DYMM dalam sebuah buku yang Tuanku hadiahkan kepada saya sewaktu menjawat jawatan MB pada bulan Mac 2008 dahulu. Buku berjodol “Constitutional Monarchy, Rule of Law and Good Governance” (Selected essays and speeches,by HRH Sultan Azlan Shah, edited by Professor Dato’ Seri Visu Sinnadurai, tahun 2004, saya bacakan kepada Tuanku berbunyi, “under normal circumstances, it is taken for granted that the Yang di Pertuan Agong would not withold his consent to a request for the dissolution of Parliament. His role is purely formal”.

Selepas saya baca ayat tersebut sepatah demi sepatah, maka dengan penuh takzim dan lembut ungkap, saya merayu agar Tuanku berpegang dan mengotakan kata-kata Tuanku tersebut. Bahkan saya sebut bahawa buku tersebut dan kata-kata Tuanku di dalamnya menjadi rujukan penghakiman semua negara Commonwealth sebagai suatu peradaban undang-undang yang luhur.

xi. Saya mengingatkan kepada DYMM Tuanku bahawa banyak negara seperti Singapura, Indonesia, Filipina, Mesir dan Iran yang dahulunya ada institusi di Raja, namun apabila keputusan Istana berpihak kepada mana-mana kumpulan dan mengenepikan kehendak hak rakyat, maka kini institusi tersebut telah hilang.

xii Saya merayu bahawa pada ucapan sambutan Jubli Perak pada 3 Feb 2009, di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, ucapan Tuanku, ucapan Raja Muda dan juga ucapan saya telah menitik beratkan soal keadilan, hak rakyat dan good governance. Siaran tersebut telah dibuat liputan langsung oleh TV Bernama dan akhirnya saya dengan penuh rendah diri dengan Nama Allah, memohon kepada DYMM Tuanku agar di bubarkan DUN Perak.

Sebaik-baik sahaja habis saya sebut perkara di atas, DYMM Tuanku telah mengangkat sedikit wajahnya dan melihat saya sambil bertitah, “Saya tidak akan bubarkan DUN dan MB kena letak jawatan”.

Dengan spontan saya terus mengangkat sembah keampunan seraya berkata, “Ampun Tuanku, patik pohon sembah derhaka”.

DYMM Tuanku bangun meninggalkan majlis dan seperti biasa, saya bersalam dengan Tuanku sambil mencium tangan Tuanku dan beredar bersama LA. ( Perbualan saya dengan LA selepas insiden ini akan saya lakarkan sedikit masa lagi).

Maka bermulalah suatu cetusan krisis perlembagaan (Constitutional Crisis) yang amat menyedihkan sehingga kini. Kesemuanya ini berlaku oleh kerana kebiadaban UMNO BN pimpinan Najib altantuya memperkakaskan SPR yang enggan mengisytiharkan PRK di DUN Behrang dan Cgkt Jering dan seterusnya rampasan kuasa ikut pintu belakang oleh Najib altantuya pimpinan UMNO BN. Ini tindakan tidak bermoral UMNO yang merampas hak rakyat.

Kini kenyataan-kenyatan dari pimpinan UMNO yang menyanggah dan mengecam hebat tindakan jahat Najib altantuya membuat rampasan kuasa kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak, seperti dari Tengku Razaleigh, Tun Dr Mahathir, Rais Yatim dan ramai pakar perlembagaan seperti Dr Abd Aziz Bari dari UIAM, menyatakan bahawa saya masih MB yang sah disegi undang-undang dan kes seperti ini pernah terjadi kepada Almarhum Sultan Idris pada tahun 1974, yang mana almarhum Sultan tidak boleh menyuruh atau memecat MB ketika itu Allahyarham Tan Seri Ghazali Jawi (bapa YB Tajol Rosli). Tuanku terpaksa bernazar untuk menyimpan misai dan janggut selagi MB ketika itu tidak mahu letak jawatan.

Akhirnya Perdana Menteri ketika itu Tun Hussein Onn terpaksa masuk campur dan mengarahkan MB letak jawatan. MB ikut perintah PM tetapi bersyarat. Lepas itu barulah Almarhum Tuanku Sultan mencukur janggut misainya di Pangkor. Cerita ini masyhur. Semua orang tahu bahawa Tuanku Sultan ketika itu juga akur kepada ketetapan di dalam Perlembagaan Perak. Krisis ini berpanjangan………..

sunset through window.

been busy lately..

lotza thing happen lately

+ meet great buddies.

+got new way of thinking.

+learn lot of things

+heard something make my brain terus berjalan.

+saw amazing thing happened in the pass few days

overal :

world make us feel better and try to be better from time to time

p/s:sowi for da brokeng english..juz budka kampung try to spik english..

=)

Friday, January 30, 2009

torn tiny torn

heh.


da lame tak update kehidupan aku kat maya neh.

maksud aku bukan dunia maya blog fb fs ato sebgainya.

tapi torncity aku.

btw..


sesape ade torncity..

do tell me k!

yeha!

sekian.!

Sunday, January 11, 2009

malam lesu



bulan & bintang

Thursday, January 8, 2009

say no to these things









eventhough we cannot boycott all those thing relate to america and isrel..

but atleast try to minimise the usage of the product..

thorw out useless product(such as+mcd,starbuck and etc)

we can make them tersungkur....

unite and Du'a



this is not about this flag..

not about just a land

but it is about religion

about zionist try to test mosleem solidarity..

mosleem around the world must unite..

arab world still silent about this..shamed of them..

may Allah always be with mujahid and mujahidah..

let we together du'a for the sake of them..

du'a is powerfull weapon..

'ya Allah kepadaMu ku berserah dan kepadaMu ku memohon pertolongan..hancurkanlah bala tentera kuffar yang kian mencengkam umat Islam'

amin

Wednesday, January 7, 2009

day : 12 death : 710 wounded : 3200

Day 12 of Israeli War On Gaza
Death toll 710, injured 3200 and most of them Civilians


By: Sameh A. Habeeb

Dear Editors, Journalists and Friends,
Some of you do wonder how I send news in such conditions. I really suffer a lot to send you this update due to lack of power. I go around 4 kilo meters a day in this cruel war where I charge my laptop battery to be able to send this work! This is very risky since shells rain down and drones hover over me! I will keep this up.

This is a new report for the 12th day of Gaza War and the outcomes of Israeli invasion. For more reporting, breaking news, interviews and accounts in Gaza, you could reach me on my contact info below. Please try both numbers below because there is a big problem in communication resulted in Israeli power cuts.

I'm available 24 hours for media coverage in occupied Gaza. You could reach me any time in my house. welcome to call me on this number in the night: Landline: 0097282802825

PLEASE: FORWARD THIS EMAIL IN SIPPORT OF THE OTHER SIDE OF THE STORY!

Mob: 00972599306096
Landline: 0097282802825
E-mail: Sam_hab@hotmail.com
Sameh.habeeb@gmail.com
Skype: Gazatoday, Facebook: Sameh A. habeeb
Web: www.gazatoday.blogspot.com
Daily Photos:http://picasaweb.google.com/sameh.habeeb

Please, make sure you forward this email to those who you feel are interested in this matter.
Day 12 of Israeli War On Gaza
Death toll 710, injured 3200 and most of them Civilians
By Sameh A. Habeeb, A Photojournalist, Humanitarian & Peace Activist in Gaza Strip.
Deadly Outcomes of Israeli Ground Military Operation:

1-Air raid targeted a group of militants in Slaah El Din street east of Gaza City. No one was reported to be wounded.

2-Air raid targeted an open space and agrictultral fields in Al Nusairat Refugee Camp.

3-Air raid targeted a house in the northern areas of Gaza.

4-Two civilians wounded as a missile targeted house of Al Maqosui family in Bait
lahia town.

5-Israeli gunboats targeted many areas in Gaza City, Khan Yonis and the mid areas.
Five Palestinians wounded in the bombings.

6-Open spaces hit in Al Nusairat Refugee Camp.

7-Around 50 tunnels destroyed in Rafah City.

8-Heavy artillery shelling in Al Zaytoun quarter east of Gaza City.

9-Many militants hit by Israeli airforce in Al Shaikh ridwan area.

10-One Palestinian killed in Bait Lahia town as Israeli

11-Israeli army threatens Popilation of Rafah living beside the Egyptian borders to leave their houses immediately. It is expected that Israel will bomb the tunnels
area and this would destroy the houses.

12-A ceasefire by Israeli and Palestinian militants for three hours to allow some
aids.

13- Four people from Kahlout family killed in Bait Lahia town. The killed ones were
trying to get some bread but a drone targeted them to death. They were in their car
driven by their dad to get some bread.

14-Around 80 trucks and vans of medical and food areas allowed by Israel into Gaza.
The trucks not enough at all as Gaza needs thousands of trucks to respond for
Humanitarian crisis. In the normal day Gaza was having 6-7 hundreds of all
commodities!

15-Around 450 thousand liters of Solar get into Gaza though Gaza crossings. Gaza
needs. Gaza needs over a million liter a day for the key power planet!

16-Air raid on Al Nafaq street mid of Gaza City.

17-More Israeli raids and bombs targeted the tunnels area during today's late hours.

18-A paramedic, Hasan El Atal, killed in eastern Jabalia town northern Gaza Strip.
His car was partially damaged and his mates are okay!

19-Airforce raided on northern areas of Gaza and no news about the outcomes!

20-Al Samouni family which lost 20 of its members due to Israeli bombings found more
dead bodies and alive members. Around 25 were found, dead were 15 persons and
children.

21-Bombings targeted Al sheikh Zayed, Building 33, one killed and 4 wounded. The area is so populated and includes more than 70 buildings.

22-A house of 2 floors hit in Khan yonis city mid of Gaza.

23-One woman wounded in artillery shell in north of Gaza.

24-Thousands of civilians evacuated their houses in Rafah City. Bombings started!

25-Artillary shells hit al Twam area north of Gaza strip.

26- Funeral of 45 victims of United Nations massacre perpetrated by Israel exposed
to Israeli fire during time of ceasefire and many people wounded.

27-Medical sector is completely paralyzed.

29-All Gaza strip with 90% percent in deep darkness now.

30-Thousands of Gazans seek water now and mostly they don't find. Water being found is not so healthy.

31-Bread problems eaxcebrate and more people don't find it.

32- Around 20 thousands Gazans took UNRWA schools are a shelter theough the Gaza Strip.

33-Palestinian militants fire 20 homemade rockets into Israel.

34-Clashes still taking place with Palestinian militants and Israeli forces invading the Gaza Strip.
-----------------
Sameh A. Habeeb, B.A.
Photojournalist & Peace Activist
Humanitarian, Child Relief Worker
Gaza Strip, Palestine
Mob: 00972599306096
Tel: 0097282802825
E-mail: Sam_hab@hotmail.com
Sameh.habeeb@gmail.com
Skype: Gazatoday, Facebook: Sameh A. habeeb
Web: www.gazatoday.blogspot.com
Daily Photos:http://picasaweb.google.com/sameh.habeeb